mandag den 3. juni 2013

75 kg fedme eller slankhed

Jeg tror ikke, jeg har skrevet herinde, at jeg var til knoglescanning. Det viste sig så, at det der negative tal er blevet større. Så – nu har jeg forstadier til knogleskørhed i både ryg og hofter. Før var det kun ryggen. Så – jeg SKAL altså have taget de sidste kilo på OG jeg skal have menstruation igen! Længere er den jo ikke.

Det er sjovt, som tal skifter betydning afhængig af, hvor man er i livet. Da jeg var tyk, mente jeg, den perfekte vægt for mig ville være 75 kg. Hvis jeg bare vejede 75 kg., så var min lykke gjort. Og faktisk – da jeg ramte det tal på min kur, da var jeg glad. Jeg syntes, det var så fantastisk. Følte mig slank og smækker! Nu er jeg ved at gå til i angst over det høje tal J Altså – min målvægt er ikke 75 kg. Jeg kom bare til at tænke over, hvor meget ens synspunkt ændrer sig afhængig af konteksten.

Ellers trives jeg i disse dage. Jeg har jo afleveret bachelor og skal til eksamen i næste uge. Tiden har jeg derfor brugt i haven. Det har været så skønt J Desværre har det betydet, jeg har lagt et par dage med migræneagtig hovedpine. Har altid lidt svært ved at klare solen… men jeg elsker jo at være ude i den. Faldt i søvn i hængekøjen lige i middagssolen… Men udover hovedpinen gav det en fin kulør i ansigtet.

Lørdag var vi ved veninde og mand. Vi grillede og drak lidt romJ Maden var – og er stadigvæk svær. Jeg prøver at få det, jeg skal…. Men det holder hårdt. Jeg forsøger at sætte ord på det, så jeg kan få hjælp, når det er svært. Mine tanker planlægger hele tiden, hvordan jeg skal skære ned og undvære, men jeg prøver at lade være med at reagere.


Jeg har det meget bedre. Medicinen virker igen, og jeg kan atter holde kattens miawen ud med et smil. Det er rart med overskud igen!

3 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at høre, at du har det bedre - også selvom tingene selvfølgelig stadig er svære. Men trods alt rart med lidt overskud igen :-)

    Jeg har "kun" forstadier i mine hofter, men ikke i ryggen. Kan du bruge den nye viden omkring dine tal som motivation? Det håber jeg. Hvor længe siden er det, du fik taget din sidste knoglescanning? Jeg har bare gået og tænkt på, at det faktisk snart er fire år siden, jeg fik taget min. Hvor længe skal der egentlig gå imellem, ved du det?

    Ja, det er sjovt, hvordan tallene skifter alt efter konteksten. Nu har jeg aldrig været overvægtig og skullet tabe mig, så jeg har ikke stået i helt samme situation. Men jeg kan genkende det lidt i forhold til, når man er på vej nedad i vægt - og når man skal op igen.

    SvarSlet
  2. Hov.. har helt glemt at svare dig :-) Jeg fik taget knoglescanning, da jeg blev udskrevet - og så igen forleden. Er det 1½ - 2 år i mellem. Normalt er det ikke nødvendigt så ofte. Det er kun fordi, jeg ikke har fået menses, den skulle tages igen. Når du er normalvægtig, får menses og spiser almindeligt, så tror jeg ikke, det er nødvendigt. Man kan jo heller ikke rigtig gøre så meget ved de der forstadier... udover at forsøge at leve fornuftigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er okay :-)
      Nej, men det er bare, fordi jeg fik at vide af lægen dengang, at der skulle tages en ny scanning inden for et par år. Fordi jeg kun var nitten år dengang, os så længe man er under...i starten af tyverne (kan ikke lige huske det præcise tal :-)), kan man være heldig at noget af det kan rette sig op. Men nu har jeg så været nede i vægt et par gange siden, så jeg har ikke rigtigt nogen idé om, hvordan det ser ud :-)

      Slet