onsdag den 15. maj 2013

det går bedre! (lidt)


Jeg skulle åbenbart helt ned og skrabe bunden, før jeg kunne komme opad igen. Nu har jeg forhåbentlig skrabet bunden. Har det i hvert fald lidt bedre… tør ikke undlade det lille ”lidt”. Tør ikke friste skæbnen. Tænk, hvis jeg skriver, jeg har det bedre, og jeg så får det skidt i løbet af dagen. Nej, så hellere tage lidt forbehold.

Jeg fik en god snak med Viktor. Vi blev enige om, at det der med at stille krav eller forventninger – det er altså ikke lige nu. Selvom jeg bruger alt for lang tid på at spise, så er det ikke lige i disse dage, det skal bekæmpes. Jeg magter der simpelthen ikke. Skal have ro. Jeg forklarede, hvor bange jeg var for at komme til at sige noget helt utilgiveligt. Bare at sige det gjorde, at jeg fik det bedre. når tingene italesættes er de nemmere at reflektere over – og dermed ikke så farlige.

Vi tog så til lægen. Nu skal jeg så trappe ud af de nye antidepressive og skifte over til de gamle igen. Bare det at vi aftalte det gjorde, at jeg fik det en kende bedre. Jeg ved ikke, hvor meget er placebo effekt, og hvor meget er rigtigt. Jeg er faktisk også ligeglad. Jeg vil have det bedre! I går nappede jeg mig selv igen for at undgå at slå ud efter katten. Fuck, hvor er det skamfyldt at skrive. Slå ud efter katten – skriver jeg. Egentlig burde jeg skrive: undgå at kvæle den. For det er det, der er på spil. Den skal lide og dø, fordi den får mig til at føle mig hidsig og magtesløs. Når jeg skriver det, lyder det jo skørt. Jeg kan jo virkelig godt lide min kat – eller mine katte. Men jeg magter dem ikke altid lige godt. Så prøver jeg at magte dem; så vil de have mere…. Og så bliver jeg hidsig, fordi det er urimeligt, de vil have mere.
Jeg er glad for, jeg har valgt ikke at få børn. Jeg ville aldrig gøre noget ondt mod dem – men de sadistiske tanker de er slemmere, når det er børn end mennesker.

Jeg er jo ikke psykopat; jeg tænder ikke på andres smerte; jeg får ikke udløsning ved tanken om at give efter… de sadistiske tanker kommer i affekt, og jeg vil undgå dem. Det kan jeg så gøre ved at give mig selv et ordentlig nap i arm eller bryst. Et blåt mærke er en lille pris at betale.
Men – nu bliver det bedre. det er jo kun, mens jeg har haft det rigtig skidt, at jeg får de sadistiske tanker. Normalt er mit sind ret roligt… og det kommer igen.
… og maden… min mave er normal størrelse igen, så jeg har tabt mig. Ved ikke hvor meget. Har bedt Viktor fjerne batteri fra vægt. Var begyndt at veje mig hver morgen. Nu vejer jeg kiks i stedet for… 

8 kommentarer:

  1. Pyh, hvor er det godt at høre, at der er styr på det med medicinen! Jeg ved heller ikke, hvor meget der er placebo, men jeg genkender det i hvert fald fra mig selv. Tror nu også, det handler om, at det er lettere at holde det uudholdelige ud, fordi man nu har et håb om, at det får en ende. Hvis det "kun" var placebo effekt, tror jeg ret hurtigt, du ville miste det håb igen, fordi det hele rent faktisk ikke blev mere udholdeligt. Jeg ved ikke, om det giver mening :-)

    Nej, du er ikke psykopat. Jeg havde en kanin på et tidspunkt, da jeg havde det rigtig skidt, og det var lige før, den blev kylet ned af sengen nogle gange, når den synes, den skulle angribe min fod! Det lyder heller ikke særlig pænt at skrive. Heldigvis har jeg meget sjældent problemer med at rumme min kat. Eller også forstår hun bare at holde sig væk, når jeg er helt ude i hampen ;-)

    Knus og tanker til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du skriver. Det medicin værk er noget øv. Jeg ville allerhelst undvære det. Men det kan jeg ikke. Må nok bare acceptere det, selvom det er svært. Er ikke imod det principielt. Savner bare at blive rørt.... Og have lyst til sex :)
      Jeg tror, du har ret - med det er nemmere at holde det uudholdelige ud, når der er håb om bedring. Det giver god mening.

      Nej, jeg er ikke psykopat. Tak :) Og tak fordi du deler det med din kanin. Det trøster mig, at jeg ikke er alene med at have svært ved at styre tanker og handlinger med dyr.
      Godt du har en god kat :)

      Knus og tanker til dig også

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
    2. Hej Anette. Du aner ikke, hvor glad jeg blev for, du skrev. Det var virkelig grænseoverskridende og temmelig pinligt at skrive det med katten. Var bange for fordømmelse. Og så skriver du og deler, at du kender til det og har oplevet det. Det gør mig ondt, katten måtte videre. Men hatten af for din kæreste, at han overtog ansvaret på den måde. Det er altså godt gået.
      Hvis du spørger, holder jeg jo rigtig meget af min kat. Men for pokker hvor den påvirker mit sind. Har et nyt kradsemærke i armen efter i morges, hvor den syntes, vi sov for længe. Pyha. Skammer mig.
      Men....det bliver bedre, ikke?

      Slet
    3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
  3. Og så er der os med anoreksi og med børn... Og med raserianfald og med selvhad til følge (eller var det omvendt rækkefølge...) :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du skriver. Det er frygteligt, hvor meget energi den sygdom tager. Hvor meget den fucker vores sind op. Raseri og selvhad. To sider af samme sag. Begge urimelige og ikke til at holde ud. Jeg ved ikke, hvad der kommer først, men de er begge svære at holdevud.
      Igen - tak fordi du deler. Hvis vi åbner op for de skamfulde tabuer, bliver de måske mindre skamfulde..... Jeg håber

      Slet