mandag den 6. maj 2013

Stress


Det lidt bedre humør varede ikke ved. Jeg nåede lige at observere, at jeg da egentlig var blevet i bedre humør, og så skal jeg da lige love for, det forsvandt. Jeg magter faktisk ikke noget som helst! Det er som om, min krop er gået i stress tilstand. Jeg kan intet. Kan ikke tage stilling til noget. Jeg kan godt snakke, men jeg kan ikke gentage, hvis der bliver sagt ”hva´?” Det er for anstrengende.  Jeg kan godt fortælle, men jeg kan ikke uddybe det. Hvis der bliver stillet spørgsmålstegn til noget, jeg fortæller, så går det galt. Jeg kan intet! Det er sindssygt hårdt, og jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal agere i dette. Jeg prøver at slappe af, men når man slet ikke kan kapere noget, så er det altså sin sag. Jeg hiver efter vejret; føler jeg bliver kvalt. Det er psykosomatisk – lægen har lyttet til lungerne.

I går havde vi besøg af svigerforældre. Jeg var ved at græde ofte… kunne slet ikke kapere deres spørgsmål og deres stemning. De er meget negative mennesker; normalt accepterer jeg, at sådan er de bare. Det er jo ikke forkert – bare meget anderledes end mig. I går kunne jeg slet ikke klare det. Det var som om, jeg blev betændt af dem. Altså jeg opsugede alt deres negativitet, så jeg forsvandt helt… eller… det var enormt usundt. Jeg blev så trist og ked af det. Viktor og jeg var i planteforretning efter jord. Jeg skulle gå hen efter en kurv. Kurvehylden var tom, og jeg måtte helt tilbage til udgangen igen efter en kurv. Var ved bare at stille mig op og tude. Kunne bare slet ikke håndtere den frustration det var at gå lidt længere efter en kurv. Viktor sagde efterfølgende, at jeg skulle have bedt ham hente kurven. Men det kan jeg slet ikke, når jeg er i situationen. Jeg kan intet. Kun forsøge at overleve.

Jeg var så trist og i mine følelsers vold i går, at jeg tænkte, at jeg nok var nødt til at blive indlagt på psyk. Jeg kunne intet. Var bare til gene for andre. Er jo ikke et rigtigt menneske, når jeg agerer, som jeg gør i denne tid. Skal så´n passe på, jeg ikke kommer til at ødelægge relationer. Har lyst til selvskade. Gør det ikke – har for meget respekt for Viktor til at lade ham opleve den side af mig igen.
Det er svært at bevare håbet, når livet er så svært, som det er nu. Hvad pokker laver al den stress i mit liv lige pludselig??? Jeg skal jo ikke rigtig noget. Skal skrive bachelor, men den er snart færdig, og den skal først afleveres i slutningen af denne måned. Der er faktisk ikke rigtig noget pres på mig… og alligevel føles det som om, hele verdens byrder hviler på mine skuldre…. 

6 kommentarer:

  1. Altså, det er da også en kæmpe stress/angst-faktor (hvis der er noget, der hedder det) at skulle begynde i behandling igen! At skulle arbejde på at slippe anoreksien.. Tænker jeg. Og når jeg læser dette indlæg, kommer jeg til at tænke på et indlæg, jeg læste på www.brydettabu.blogspot.com. Mon du følger den blog? Det sidste nye indlæg, hun har skrevet, handler om at være særligt sensitiv. Og jeg synes, at det, du beskriver, er noget lignende dét, hun har beskrevet. Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men synes næsten, du skal prøve at læse det igennem, hvis du orker :-)

    Jeg kender rigtig godt det med, at man ikke orker at forklare igen, hvis folk stiller spørgsmål til det, man lige har sagt. I perioder kan jeg blive virkelig negativ over, at folk ikke fatter, hvad jeg mener. "Det har jeg jo lige sagt!", siger jeg. "Så prøv at forklare mig det igen". Øh NEJ! Nå, pointen er vist bare, at jeg er ked af, at du går igennem det, du gør lige nu. Det er sindsygt hårdt at være i. Måske kan jeg ikke genkende det hele, men jeg kan levende fornemme, hvor frygteligt det er at navigere rundt i!

    Sender dig knus og tanker og gode energier :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så sender jeg lige et link direkte til indlægget, jeg omtalte - når overskuddet er på nulpunktet, er det ikke altid, at jeg selv orker at klikke rundt for at finde tingene. Så hvis du har lyst til at læse det, så finder du det her:

      http://brydettabu.blogspot.dk/2013/05/srligt-sensitiv-ja-det-tror-jeg-nok.html

      -og hvis ikke er det også helt okay for mig :-)

      Slet
    2. Tak for link og de gode tanker og energier. Alt kan bruges :-) Totalt interessant indlæg. Jeg havde godt set det, men havde ikke lige magtet at læse det. Nu er det læst, og det er ret sigende. Jeg påvirkes så nemt af andre og andet. Mange af tingene passer på mig. Det er sjovt så´n noget. Det ændrer jo ikke på, hvordan jeg har det, men bare det der findes ord for det, det gør det nemmere at kapere. Det giver håb. Jeg er ikke den eneste.

      Du kender til det der med at komme til at vrisse, hvis man skal uddybe noget. Det stod faktisk i min ugediagnose - hvad pokker var det, de hed de der papirer de lavede efter deres konferencer? - nå, der stod. Problem: Bettina kan vrisse :-) Spøjs diagnose.
      Men det er jo ikke fordi, vi er dårlige mennesker... og jeg ønsker ikke at vrisse eller være sarkastisk. Jeg falder bare lige i det... igen og igen.

      Tak for dine tanker og knus :-)

      Slet
    3. Lige præcis, jeg har det på samme måde, når jeg læser noget, jeg kan genkende. Når der findes ord. Ligesom det psykoedukation, vi lige har snakket om på min blog.

      Hmm.. Hed de ikke sygeplejediagnoser eller sådan noget? Behandlingsplan, plan for miljøterapi, et eller andet.. Hehe, det er sjovt. "Bettina kan vrisse" :-) Men nej, vi er ikke dårlige mennesker. Så havde vi slet ikke haft samvittighedskvaler bagefter...

      :-)

      Slet
  2. anna_marie_michelle@outlook.com8. maj 2013 kl. 12.48

    Hej bettina, det er fordi at vi har projekt uge hvor vi skriver om anoreksi og derfor vil vi høre om vi må lave et interview med dig? Det kan laves helt anonymt og det er kun vores klasse der kommer til at høre det.

    Vi vil gerne høre om foreskellige ting om det, og for at fortælle til dem hvad det egentlig betyder at have det.
    Vi er 14-15 og tre i vores gruppe.

    Vores mail er: anna_marie_michelle@outlook.com
    Du må meget gerne kontakte os der hvis du har lyst til at få lavet et interview :-)

    SvarSlet