torsdag den 29. august 2013

her er den så - kostplanen :-)

Forleden var der en, der spurgte til min kostplan. Den skriver jeg gerne ned. Der er intet hemmeligt eller skamfuldt over den. Den er på 11.500 KJ og er beregnet på, jeg skal øge med 500 gram om ugen. Den er selvfølgelig lavet til min højde og drøjde.

Morgen:        3 dl A38 1.5%
                      1 dl fibersund
                      15 mandler

Formiddag:   1 grovbolle med syltetøj og en stor gulerod eller 2 stk knækbrød med smør og 4 skiver kødpålæg og 1 frugt eller 2 gulerødder.

Frokost:         5 halve skiver rugbrød med smør og pålæg fra alle grupper og noget grønt – tomat eller          lignende. På hver halve rugbrød skal der en af grupperne på. Der skal være 2 fra gruppe  eller 4.
                      Gr. 1: 1 skive pålæg
                      Gr. 2: 1 skive torskerogn, laks, 2 spsk. hytteost, rejer eller tun
                      Gr. 3: ½ æg, 1 spsk. makrel eller ½ fiskefrikadelle.
                      Gr. 4: ½ banan eller ½ avocado, figenpålæg eller 2 spsk. majonæsesalat.
                      2 dl letmælk.

Eftermiddag: 1 grovbolle med smør, nutella og pålægschokolade eller 4 kiks.
                      1 frugt

Aften:            Mad efter tallerkenmodellen. (4 store kartofler eller 2½ dl kogt ris/pasta eller 100 gram brød + ca 125 gram kød + 1 dl sovs, eller 2 spsk almindelig dressing eller 1 spsk grøn pesto eller 15 mandler + salat eller kogte grøntsager svarende til 2/5 af tallerkenen.)

Senaften:       1 grovbolle eller 4 kiks eller riskiks med chokoladeovertræk.
                      1 frugt
                      2 dl skummetmælkkakao.
Lørdag aften: 200 gram slik.

Det er den i grove træk. Jeg har selvfølgelig variationer. Eksempelvis kan jeg om eftermiddagen vælge en gammeldags isvaffel. Aftensmad kan også være ½ pizza (yeah right :-) )eller 1 rullekekab.
Håber, den kan være til inspiration. 

Umiddelbart ser det jo ud af meget mad, men der skal ikke mange svinkærinder til, før jeg taber mig af den. Jeg har erfaret, man skal faktisk spise en del for at vægtøge! 
Jeg har lært at sætte pris på min kostplan. Det gør, jeg føler mig tryg!


FØLG PLANEN var mit mantra, da jeg var indlagt :-)

17 kommentarer:

  1. Kære Bettina

    Tusinde mange tak!

    6 spørgsmål:

    1,2 3 og 4:frokost: Betyder 5/2 5 halve? Og når der står noget fra alle grupper, er det så noget fra alle grupper på hvert halve stykke? Og under gruppe 4, kan vel også være smør? slutteligt en halv avocado?

    5: Hvor mange spiseske dressing til aften? (og jeg formoder, at det er fuldfed)

    6: Letmælk- eller skummetmælkskakao?

    På forhånd tak!

    Kh. Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria,

      Jeg fik vist skrevet planen lidt for hurtigt :-) Har rettet i den for at besvare dine spørgsmål. Håber, det er mere forståeligt nu :-)

      Slet
  2. Du får altså 15500 KJ pr. dag. Burde det ikke give en højere vægtøgning på en uge end 500g? Måske nærmere 1,5 kg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der gik jeg lige i panik. Forestillede mig, du havde regnet kalorierne ud og konstateret, der var mange flere, end jeg troede. Jeg har aldrig regnet planen ud, så jeg blev godt nok forskrækket. Ser så efterfølgende, at jeg har skrevet forkert :-) Planen er på 11.500 KJ - og ikke over 15.000 :-)
      Tak for input

      Slet
    2. Undskyld - det var ikke for at forskrække dig. God lørdag Bettina :)

      Slet
  3. Hej Bettina.

    Tak. Frokosten er stadig lidt uklar: noget med grupperne?? Skal der være 4 stk i alt altså fx: 1 sk pålæg, 1 sk.torskerogn, 2 spsk rejer og 1 spsk makrel t 5 stk rugbrød? Formoder, det er fx 2 fra gruppe 1-3 + en fra gruppe 4 eller 4 fra gruppe 1-3? (kan det dække 5 sk rugbrød?).

    Jeg ville ik skrive det med mange kj, for tænkte, at det havde nu nok ik liiige brug for, selvom jeg også studsede noget over over 15.000 kj. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal være fem pålæg fra de fire grupper. Jeg skal altså have to fra samme gruppe, som skal være gruppe tre eller fire. Giver det mening nu? Ellers skriver du bare igen :)

      Slet
    2. Takker for din tålmodighed :-)

      Slet
  4. PS. Det er bestemt ik meget mad - helt normalt og nok endda ret fedtfattigt. Prøv og sammenlign m, hvad normale mennesker spiser: mine fuldt ud normalt spisende veninder ville fx aldrig nøjes m 15g mandler t aften og kan da snildt spise din morgenmad plus brød m smør og ost fx.

    SvarSlet
  5. Jeg forstår det bare ikke helt, jeg skal selv øge min vægt lidt pga. en spiseforstyrrelse, men jeg spiser kun ca. 900 kcal om dagen, og nogen dage tager jeg oven i købet på af det, hvordan kan man så spise så meget og kun tage 0,5 kg på om ugen?:-)

    SvarSlet
  6. Hvis du kun spiser 900 kalorier kan du altså umuligt ta på! Ved ik, hvor meget du ved om kost, men en normal kvinde skal ha 2000-2300 for at holde vægten! Du er stærkt på afveje! Ved ikke, om du er i behandling for din spiseforstyrrelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er jeg, men der er jo ventetid på at komme til at tale med dem på sygehuset, og er kun 15 år gammel. Men igår spiste jeg ca. 1000 kcal, og der holdte jeg vægtet, så kan ikke se hvordan jeg kan spise mere:-/

      Slet
    2. Jeg håber, du snart får noget hjælp. Hvis du spiser 1000 kcal og vejer dig hver dag, kan du ikke regne med vægten. Den vil svinge naturligt fra dag til dag. Du skal spise meget mere og veje dig sjældnere. Det er alt for angstfyldt at være, hvor du er nu. Du fortjener bedre!

      Slet
  7. Nutridrik. De 1000 kalorier plus 5 nutridrik. De er sunde og nærende, så hvis du virkelig vil ta på, så er det vejen frem! Håber, du får bugt m det nu. Trust me, jo længere tid, du har været syg, desto sværere er det at få det godt igen!

    SvarSlet
  8. Det vil altså sige, at du Lørdag aften skal have over 700 kcal?

    SvarSlet