fredag den 13. juli 2012

selvværd kontra selvtillid


Jeg har lige læst lidt på et forum for spiseforstyrrede. Igen springer det mig i øjnene, at der bliver brugt rigtig meget energi på at bekræfte folk i, de er smukke. At de ser godt ud, efter de har taget lidt på. Det undrer mig, hvorfor vi har så stort et behov i at bekræfte overfor hinanden, om man er smuk eller ej. De fleste jeg taler med om spiseforstyrrelser er enige i, at det der med udseende ikke betyder det store. Det er de færreste, der alligevel vil være modeller. Vil jo allerhelst forsvinde. Derfor undrer det mig. Og det gør mig også lidt nervøs. Fordi er vi på en måde selv med til at opretholde at bekræftelse findes i udseende. For det gør det jo for pokker ikke. Man er jo hverken værre eller bedre, fordi man er smuk. Og måske er det endda med til at forværre selvværdet. Det er jo et boost for selvtilliden at få at vide, man er smuk. Men når det så ikke harmonerer med det, man ser i spejlet, så påvirker det jo selvværdet i forkert retning. Hvis det jeg ser i spejlet ikke harmonerer med det, du siger – ja, så er der to muligheder: 1 – du lyver. 2 – jeg ser forkert. Begge dele er jo ikke fordrende for noget.

Det er lidt det samme med berømtheder. De er elskede, og ukendte vil have sex med dem. Det giver et boost uden lige… lige indtil man ser sig selv i spejlet – og derinde er man stadigvæk usikre, buttede og bumsede sig selv. Det er da en kontrast der vil noget.

På den anden side er det jo også rart at blive bekræftet J Man skal nok bare passe på ikke at blive afhængig af den overfladiske bekræftelse. Den bunder ikke særlig dybt. Og jo større forskel der er mellem størrelsen af ens selvværd og ens selvtillid, jo sværere er det at være menneske.

Udover det så føler jeg mig tilpas i dag. Spiseforstyrrelse fylder stadigvæk en del. Prøver at holde stand og ikke falde i gamle fælder. Vil ikke tabe mig… jo jeg vil  og jeg gør det ikke!!! Er bedre end at lade en skide sygdom styre mit liv. Var til koncert forleden. Simple Minds. Turde ikke købe noget ved baren, fordi jeg var bange for indholdet. Ville have købt en drink i stedet for senaften, men jeg turde ikke. Turde heller ikke cola, fordi jeg var bange for det, fordi det ikke kom på flaske. Endte med en sukkerfri Red Bull på dåse. Ja, ja…. Det bliver nok bedre en dag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar