tirsdag den 4. september 2012

skumle bagtanker


Der er vist bagtanker med alt. Det er svært at fejle en sygdom som anoreksi, uden den stikker sit grimme fjæs frem alle steder. Tror altid, jeg vil høre dens stemme. Heldigvis tror jeg, at jeg med tiden kan gøre den til en ligegyldig hvisken – og måske forsvinder den helt en dag. Det kunne være rart at tænke på noget på tingens egne præmisser – uden at skulle blande spiseforstyrrede tanker ind i det.

Jeg tror, et er nemmere at forstå med konkrete eksempler; jeg havde meldt mig som indsamler til Red Barnet i søndags. Min hovedtanke var at det var en god gerning, og der manglede folk i Randers. Min næste tanke var, at jeg skulle sørge for at få en besværlig rute med masser af trapper, så jeg rigtig fik forbrændt kalorier. Skal da så lige love for, jeg fik trapper. Jeg gik så mange etager, at jeg til sidst seriøst overvejede, om jeg kunne holde til det. Mine knæ begyndte at gøre ondt, men jeg blev ved. I 2½ time gik jeg på trapper. Ruten var kun knap en km., så der var en del opgange.

Men altså – præmissen at samle ind var jo god. Det er godt at gøre noget godt for andre. Motionen er også rar – det er klart. Desværre overskyggede anoreksi, fordi det kom til at fylde rigtig meget for mig. At gøre en god gerning blev sat i baggrunden, og jeg var i stand til at overbevise mig selv om, at jeg kun samlede ind af selviske årsager. Lidt øv.

I dag var vi i Århus. Jeg skulle til sygehustjek. Igen brugte jeg masser af tid på madtanker. Vi drak en kaffe latte til formiddag. Det har jeg gjort før som erstatning til mellemmåltid, og det er helt legalt. Desværre kunne jeg ikke nyde den, fordi jeg havde travlt med at tænke, hvor meget jeg skulle levne, og hvilket måltid det skulle gå ud for osv osv. Det er fint, at min spisning er mekanisk, fordi jeg på den måde får rigelig med mad, men det er et meget rigidt system.

Men – trods alt så havde vi en hyggelig tur i Århus, og vi fik talt om indsamlingen, fordi Viktor jo også havde set både gode intentioner og de mere skumle bagtanker.  

3 kommentarer:

  1. Hold nu op... Den der med indsamlingen, den tanke sad jeg med hver gang de reklamerede for det i TV.
    Jeg sad seriøst og overvejede at melde mig bare for at forbrænde kcal....

    Hvor er det bare øv at et godt formål rent faktisk kommer i baggrunden for ens "sygdom".

    Må man spørge hvor langt du er i dit behandlingsforløb og hvad du "mangler" i din vægtøgning?

    Jeg er selv lige startet, og går "kun" i overvejelsesgruppe hvor man ikke SKAL tage på. Men her den 27/9 er den slut og næste skridt er så at der bliver stillet krav til ændringer og jeg føler mig bare så forkert med de tanker....
    Kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er faktisk færdigbehandlet :-) Så jeg er rask. Så´n da :-) Jeg har jo været igennem individuel terapi, dagshospital og indlæggelse, og så har jeg gentaget det hele bagfra. Jeg blev afsluttet i individuel, fordi jeg ikke tog nok på. Jeg mangler 6 kg til min målvægt.
      Hvor er det pudsigt; jeg er færdig i behandling, og du er i starten af din behandling alligevel er det helt de samme ting, vi har problemer med. Det er da ironisk.
      Kommer der snart mere fra dig på din blog - altså mere om dig som menneske? Jeg er nysgerrig - I know :-)

      Slet
  2. Okay, det er lidt skræmmende at du er færdigbehandlet og stadig tænker som mig som lige er startet behandling... (Selvom jeg nogle gange tvivler på om jeg rent faktisk har en spiseforstyrrelse. Gjorde du også selv det?)

    Jeg vil meget gerne skrive mere om mig selv, men er der et bestemt sted man gør det, eller skal man oprette et indlæg hvor man præsentere sig selv? (Er lidt grøn i det her blog)

    SvarSlet