mandag den 17. september 2012

vil være et godt menneske


Er i skole efter en fin weekend. Ikke de store udskejelser. Svigermekanikken var på besøg i går. De er sgu tunge at danse med. Skal passe på ikke at komme op og toppes med dem. De vil jo det bedste. Det vil jeg også. Mit højeste ønske i verden er at være et godt menneske. Vil så gerne være god ved andre. Vil så gerne vise næstekærlighed. Jeg hader mig selv, når jeg bliver irrationel vred på andre, fordi de fylder, smasker, ryger, lugter osv osv. Alle de ting harmonerer ikke med at være et godt menneske i min optik. Jeg ved jo, hvor dejligt det er at blive behandlet anerkendende og med kærlighed. Hvorfor falder jeg så i og vrisser af folk i stedet for at invitere dem ind. I efterrationaliseringen ved jeg jo godt, hvad det rigtige er. Det er bare så meget sværere i situationen.

Men – mit mål er stadigvæk at være et godt menneske. Vil behandle andre, som jeg gerne selv vil behandles af dem. Måske lærer jeg en dag at have samme syn på mig selv.

Det er jo i virkeligheden banalt. Det du giver ud, er det du får. Smil til verden, og den smiler tilbage. Det er jo det, jeg grundlæggende tror på. Betyder jo ikke, jeg lader mig træde på eller fedter op til folk. Vil bare gerne være sød – give et smil. Det luner. Vil anerkende folk så de kan få det bedre med sig selv. Jeg vil ikke være dum mod dem, for jeg kan få det bedre med mig selv. Det er sgu i øvrigt som at tisse i bukserne – kun kortvarig tilfredsstillelse.

Nå… lektier J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar