tirsdag den 23. oktober 2012

for fucks sake


Meget mærkelige og ikke så gode dage i tiden. Søndag blev jeg vækket af telefonen. Det var min onkel – min far var død. Hmm. Hvordan fanden skal jeg lige reagere på det? Han er jo min far – men jeg har jo droppet al kontakt med ham for flere år siden. Jeg har fuldstændigt fortrængt ham fra mit sind. Jeg er virkelig god til at fortrænge J Jeg har refereret til ham som værende mit biologiske ophav og derudover har han INGEN betydning for mit liv. Terapeuter og venner har selvfølgelig forsøgt gennem tiden at nuancere mit syn for at bløde det lidt op og lære mig selv at tillade følelser omkring min far. Fordi – ja, det er sgu nok lidt urealistisk at påstå, han ingen betydning har for mit liv. 
Nåmen, nu er han så død, så nu er jeg tvunget til at tage stilling til besværlige ting.
 Begravelse???
 Skal – skal ikke. Burde – burde ikke
Det har godt nok trukket tænder ud. Min oprindelige plan var at blive væk og donere eventuel arv til kræftens bekæmpelse. Men har tænkt og tænkt og snakket og snakket. Er kommet frem til, at jeg tager med til begravelse for at sætte et endelig punktum. Synes, det er vildt svært! Nu er jeg jo tvunget til at mærke eventuelle følelser. Jeg er så bange for at blive ked af det til begravelsen og komme til at savne ham. Jeg kan jo for pokker ikke ændre noget nu. Arghh! 

Slap heldigvis for de helt svære følelser omkring ham, fordi senere samme aften, bliver min lillesøster indlagt med hjerteforstyrrelser. Hjertet! Fandme! Blev sgu bange. Mandag puttede de hende i fuld bedøvelse og stødede hjertet. Hun er hjemme igen og tilsyneladende rask! Vil gå gennem ild og vand for hende

Jeg tænkte, at min spiseforstyrrelse jo var vand ved siden af. Det er jo bagateller at føle sig tyk pga et par kilo i forhold til at få stød i hjertet…. Eller savne en afdød. Min tanker var altså rationelle… mine handlinger knap så rationelle…. Skal vejes i morgen. Har ikke lyst. 
Frygter vægttab-vedligehold-vægtøgning. Ja, sådan er det så. 

1 kommentar:

  1. Hej Bettina

    Fotoprojekt om spiseforstyrrelse

    Mit navn er Charlotte Elgaard, jeg er fotograf og er i gang med et større og længerevarende projekt om spiseforstyrrelse. Jeg er fotojournaliststuderende på sidste år af uddannelsen på Journalisthøjskolen i Århus.


    Jeg vil gerne skildre spiseforstyrrelse igennem personers oplevelse af den. Det er deres fortælling, deres kamp og overvejelser, der kommer til at være i fokus. Og ikke mindst deres erkendelse og behandling. Og netop det, at det er muligt at komme i bedring.

    For mig handler det mere om personen og hendes fortælling, end det er en udredende artikel om fx anoreksi. Det er om, hvordan hun har levet og lever med spiseforstyrrelsen. Hvad har det gjort for hende, hvad betyder det? Og igennem den/de beretninger vil jeg gerne belyse emnet.

    Dette vil jeg skildre i en fotoreportage. Jeg vil gerne følge personen i dagligdagen, høre om hendes tanker og handlinger, og få disse følelser visualiseret.


    Jeg synes, det er et vigtigt emne at belyse, fordi der er flere især unge piger, der kommer ud i en spiseforstyrrende situation. De prøver at leve op til nogle krav og normer i samfundet/ private hjem og føler at denne løsning er den rette. Trods en del fokus om emnet, er det stadig hver tiende pige, der oplever spiseforstyrrelse. Og det antal skræmmer mig.
    Så måske en endnu større fokus, kunne hjælpe nogle af de piger. Mit håb er, at ved at skildre spiseforstyrrelse på en anden måde, end det der er blevet gjort før, at det kunne række ud til andre og få dem i behandling.


    Jeg blev for nogle år siden konfronteret med, at to af mine barndomsveninder havde haft anoreksi i teenagerårene. For den ene pige startede det i de sene klasser af folkeskolen. Og jeg havde bestemt ingen ide. Og det skræmme mig også. At det er så nemt at skjule for andre, som ikke kigger efter.

    Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, hvad er det der ligger til grund for den kraftige handling. For det handler jo ikke om mad men om kontrollen.


    Jeg vil høre om, det har vakt din interesse, og om du er interesseret i at medvirke i mit fotoprojekt?

    I første omgang vil jeg foreslå, at vi mødes til at uforpligtende møde, hvor du kan høre mere om projektet, og hvad det indebærer, og vi kan se hinanden an.

    Mvh.
    Charlotte Elgaard
    fotojournalist

    tlf: 26163405
    mail: cec@charlotteelgaard.dk

    SvarSlet