onsdag den 21. november 2012

vintertræt


Jeg så noget i tv i morges  om vintertræthed og vinterdepression. Jeg er ikke i tvivl om, jeg har problemer om vinteren. Jeg mangler lys og varme så meget! Jeg er ikke decideret deprimeret. Jeg er sortsynet og energiforladt – men ikke egentlig depressiv. Jeg har ingen selvmordstanker, og jeg ser stadigvæk lyst på fremtiden; om end målet sgu virker lidt langt væk.

Og hvordan kurerer man så sådan noget vinter nedtur? 
Journalisten, der havde skrevet bogen, plæderede for motion, sund kost og lys – masser af lys. Jeg synes, jeg forsøger alle tre ting. Jeg er så vidt muligt ude, når solen skinner. Jeg får motion, sådan som jeg må, og jeg spiser i hvert fald sundt. Kender ikke til lysterapi. Synes, det er mange penge, hvis jeg skal ud og investere i en lys lampe, hvor virkningen ikke er dokumenteret.

Hmm… må jo bare overleve efterår/vinter. Skal bare sådan passe på. Være forsigtig. Ikke starte på noget dumt, som jeg ikke kan overskue. Det er altså nu, jeg skal være flink og følge min kostplan. Jeg skal ikke begive mig ud i store skænderier. 
Skal vel bare passe på. Bare svært når hele min krop skriger på udløsning. Er sur og gal på alle. Der skal seriøst intet til, før jeg sender folk dårlige tanker. Sad eksempelvis ved siden af en ung fyr i toget i går. Han tillod sig at spise stinkende tomatchips. Og ikke nok med det. Han smaskede!!! 
Jeg tog mig selv i at sende ham onde øjne J Jamen, altså! Det er jo ikke sådan, jeg har lyst til at være. Er jo normalt et omgængeligt menneske med står tålmodighed og næstekærlighed overfor andre. Så opfører jeg mig pludselig, som om jeg var en sur gammel mand!

Øv, pludselig synes vinteren lang, trist og grå! Håber på snarlig solskin, så jeg kan besøge min fantastiske koloni have. Det bringer nemlig det gode humør frem. Hey  - så er håbet om bedre tider intakt J

Skal i øvrigt vejes i morgen. Har virkelig ikke lyst. Træt af fokus på vægten. Magter jo for pokker ikke at 
tage det sidste på!

5 kommentarer:

  1. Kender det! HADER virkelig også mørket og tager også konstant mig selv i at hidse mig selv op over ligegyldige ting! Sgu nok meget godt jeg hverken har børn eller kæreste for tiden... de ville da lide under det!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har sgu også nogengange ondt af min kæreste... og vores katte :-) De må stå lidt for tur. Heldigvis er jeg med tiden blevet bedre til at sige undskyld efterfølgende og få fortalt min kæreste, at jeg ikke er vred på ham eller vores forhold; det er mig, der reagerer voldsomt, fordi jeg har det svær.
      Kattene aer jeg lidt mere for at få tilgivelse :-)

      Slet
  2. Same here! Vinteren kan være hård - men vi håber der kommer en masse sne så det kan lysne lidt op.
    Og ja, der er så mange gode råd mod vintertræthed, og så er det jo med at mærke efter hvad der virker for en selv.
    Det kan så bare være skide svært når man ikke kan mærke sine egne behov ikke??
    Men hvis man gør hvad man kan, så skal der nok komme noget godt ud af det :)
    Mvh.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja! Venter på sne, frost og sol. Godt du minder mig om det. Det havde jeg faktisk glemt. Det er jo det gode ved vinteren - dejlig solskin og flot hvid sne... og varm cacao på en god dag :-)

      Slet
  3. Jeg håber din vejning gik godt...

    Og den mørke vintertid kan være rigtig hård. Jeg kæmper selv med at holde gejsten oppe i den mørke tid.
    I et desperat forsøg på at gøre tilværelsen lidt lysere er jeg i dag gået i gang med at julepynte, hænge lysstjerner op i vinduerne og lyskæder :) Det giver noget hygge og varme, så det kan da også anbefales. Og det er jo allerede den 1 december på næste lørdag ;)

    Desværre skal jeg i år undvære mit flotte store juletræ overpyntet med glitter, kugler og lys. Men hvad gør man ikke når man kan se frem til en skøn og dejlig hundetrunte den 5. december? :)

    Håber du klare vinteren uden de store nedture...

    Kram

    SvarSlet