torsdag den 25. april 2013

the big C???


Det har været den værste dag i dag! Så frygtelig. Troede aldrig, jeg skulle overleve den! Startede med at være til læge. Vægten var så over 3 kg mere end for 3 uger siden
Det er jo fysisk umuligt. Jeg har spist mindre end vedligehold, og så skulle jeg have taget over 3 kg på. Lægen kunne ikke tilbyde en fornuftig forklaring. Jeg gik i panik. Hjem og skændes med Viktor, fordi han sagde jo alt det forkerte. Jeg var udenfor rækkevidde. Hidsede mig op. Tudede. Totalt panik. Jeg ved jo godt, jeg ikke kan have taget over tre kg på. Det er simpelthen umuligt med mit mad indtag. Men hvorfor sagde vægten det så??? 
Nej, vægten var ikke i stykker. Prøvede to vægte.

Gik i gang med at google uforklarlig vægtøgning. Googles svar var æggestok kræft. Desværre passer alle symptomerne på mig. De symptomer som skiftende afføringsmønster, træthed, uforklarlige smerter i maven, tyngdefornemmelse i underlivet, humørsvingninger, kvalme, åndedrætsbesvær er jo alle ret normale.. jeg har haft dem i en måneds tid, men jeg har ikke været bekymret for dem, fordi de jo er ret normale hver for sig. Der er jo ikke noget alarmerende i dem som sådan… men når de så kombineres med en kæmpe vægtstigning – ja, så bliver jeg sgu bekymret. Jeg har jo ellers altid ment, at kræft var noget, naboen fik… Er heller ikke så´n rigtig, rigtig bekymret… men dog lidt. 
Viktor meget bekymret. Faktisk så bekymret, at vi har købt en badevægt, så vi kan holde øje med, om jeg får smidt noget af alt det væske, jeg åbenbart ophober. Ringede til kræftens bekæmpelse, der ikke kunne sige ret meget andet end det logiske – søg læge. Kan først få en tid på tirsdag… Der er lang tid til. Mange bekymringer. Men – hvis det er kræft, så er der en logisk forklaring på min voldsomme vægtøgning… Så hvor skørt det end er, så er det beroligende.
 Er skræmt fra vid og sans over vægtøgning. Har aldrig oplevet noget lignende. Kan slet ikke fungere i dag. Er angst, irritabel og ked af det. Opgivende for fremtiden. Kan jo ikke leve sådan her. Magter det ikke. Det er for hårdt at være menneske og agere i det kaos, som min vægt har medført i dag.

Mærkeligt min læge ikke insisterede på at tale om vægtøgningen… han konstaterede blot, at det var nærmest umuligt at øge så meget… altså uden at have spist en masse og drukket en masse inden…. Men han gik ikke nærmere ind i det.. og jeg var så panikken, at jeg snakkede om alt muligt andet. Dumt! Kræft damen mente, han burde have mærket på min mave for at se, om jeg ophobede vand. Normalt kan jeg maile med ham, og han er god til at svare hurtigt. Men i dag er serveren selvfølgelig gået ned.

Nå… men altså… tirsdag læge. Indtil da – angst! Men det gode – jeg holder fast i at spise. Har spist helt rigtigt i dag… altså til vedligehold. Det må være okay lige nu. 

6 kommentarer:

  1. Puha, sikke da en forskrækkelse! Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Andet end, at du, som du selv siger, ikke kan have taget tre kilo på af det mad, du har spist. Der må være en logisk forklaring, væske, cyklus, et eller andet. Jeg HÅBER virkelig ikke, at det er kræft, men jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret. Hvor er det bare uheldigt, at der så lige er helligdag i morgen!!
    Det er sejt, at du har spist efter planen i dag. Håber, du får lidt mere ro på, så de dage indtil på tirsdag ikke bliver som i dag. Men jeg ved, det er lettere sagt end gjort, nu du først kan få svar på det, der nager på tirsdag. Men så lad det "kun" være dét, der nager. Og ikke anoreksien, ikke vægtøgningen. Du KAN ikke have taget de kilo på, sådan som du har spist. Det er ikke fedt.

    1000 knus og tanker til dig! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak for dine ord! Jeg læste dit indlæg samme dag, og jeg blev lettet. Virkelig lettet over at læse, at du syntes, det var umuligt, jeg skulle have taget 3 kg på. Det gjorde altså rigtig meget godt for mig - så tak :-)

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
  3. Fandt du nogensinde en logisk forklaring på den uforklarlige vægtøgning? Og hvor lang tid gik der, før din vægt var "normal" igen?
    Står selv i samme situation, og det freaker mig helt ud, at vægten konsekvent er steget de sidste par uger, selvom jeg har spist for lidt. Så ville bare lige høre :-)

    Katrine

    SvarSlet