søndag den 15. september 2013

skal da bevæge mig!

Jeg synes, det er lidt hårdt i dag, at jeg intet skal lave. Jeg skal ikke ud i haven, fordi det regner rigtig meget. Jeg skal ikke gå en lang tur, fordi det regner. Jeg har ingen energi, så jeg kan ikke give mig i kast med de store rengørings sysler. Jeg har lige gjort badeværelse rent; det var ikke nogen fornøjelse. Er træt og ustruktureret. Kan heller ikke koncentrere mig om at påbegynde noget skolerelateret arbejde. Det er heller ikke nok. Jeg vil bevæge mig. Får dårlig samvittighed over at sidde stille og øge i vægt. Vil allerhelst løbe rundt og lave en masse motion. For jeg vil tage vægt på i muskler – ikke i fedt. Vil være stram og fin. Ikke slasket. Jeg er 38 år, hvilket besværliggør den del med at være stram og fin. Ydermere er min krop præget af, jeg har været tyk i mange år, så min hud er ikke videre stram og spændstig. Den er slasket. Jeg hader slasket. Viktor siger, jeg er blevet pænere. Huden er mere fyldt ud. Han ser den som værende mindre slasket, tror jeg. Jeg kan bare huske, da jeg var skind og ben, der var ikke meget, der slaskede.


Prøver at finde ud af, hvad det her egentlig handler om. Der er nok i virkeligheden andet på spil. Stress måske. Måske nervøsitet over en fremtid, hvor jobbet ikke er sikkert. Fik afslag på ansøgning i øvrigt. Er kommet mig over det, selvom det var hårdt. Tog til Kreta og fortrængte det :-) 

Den kloge Krokudulle har introduceret et begreb for mig: pseudomentalisering. Har ikke stiftet bekendtskab med begrebet, så jeg vil læse lidt om det, før jeg giver mig i kast med det store foredrag. Men ganske kort fortalt er det noget med, at man på en klar og præcis måde kan snakke om sine problematikker. Men – det føles ikke. Altså man kunne vel lige så godt tale om en andens problemer. Der sker altså ingen handling. Det er jo mig! Jeg snakker og ved alt. Imponerer behandlere med min indsigt og mine løsningsforslag, men jeg ændrer intet. Det er selvfølgelig groft forenklet, men det er en interessant vinkel, som jeg vil undersøge. … Og det gør jeg nu. Mens jeg sidder på min slaskede flade røv! For det er okay at motionere hjernen i stedet for kroppen på en rengfuld søndag!

2 kommentarer:

  1. Du er fantastisk! :-)

    Det er HELT okay at motionere hjernen i stedet for kroppen - meget fornuftigt faktisk! Ville egentlig svare tilbage på dit svar til min kommentar, men nu skriver jeg bare her i stedet. Jeg blev også selv helt grebet, da jeg blev introduceret til pseudomentalisering. Jeg har faktisk ikke tjekket, hvad der findes af læsning om det rundt omkring på nettet. Håber, det kan give dig noget :-)

    SvarSlet
  2. Tak! Og ja - det er okay at motionere hjernen :-) Jeg har fået læst noget, og jeg synes, det er spændende. I går i terapi var jeg med, kunne jeg mærke. Det er helt anderledes, end nogle andre gange hvor jeg bare snakker med uden at føle noget. I går gik det rent ind, og det medfører jo også, jeg ændrer min adfærd. Jeg kan godt lidt begrebet pseudomentalisering, da det jo forklarer, hvorfor terapi ikke altid medfører ændringer, selvom fornuften argumenterer ganske rationelt.

    SvarSlet